Mei 2018
Je hoort wel vaker, dat je in het 'nu' moet leven. In het nu... Wat is
dat dan? Nu is het alweer voorbij, en nu alweer. Je kunt het niet
pakken, je kunt er niet blijven zou je denken. En dat kan ook niet,
zolang je nu aan tijd koppelt kan dat niet. Zolang er tijd is, zijn er
continu ervaringen. Ieder moment een nieuwe ervaring. Het gaat juist om
het onthechten van wat er in het nu gebeurd. Het is een aanwezig zijn,
zonder dat te koppelen aan wat in het moment gebeurd. Aanwezig zijn
overstijgt de tijd, daar kun je altijd zijn. Daar is het stil. Het is de
'ruimte' waarin alles gebeurd. Kun je je dat voorstellen: aanwezig zijn
in een lege ruimte, waarin niets gebeurd, maar waarin alles mogelijk is?
Het is als een schoon krijtbord. Dat heeft de potentie de mooiste
artistieke tekeningen en de ingewikkeldste wiskundige formules te
omvatten. Bij het maken van de tekening of formule, kun je er helemaal
in opgaan. En als je het uitwist, is het weer voorbij. Het krijtbord
blijft, stil, klaar voor de volgende uitdrukking.
In deze aanwezigheid kun je je rust vinden, dit is de stilte, dit is de
plek van je natuurlijke zelf. Je kunt er direct naar toe en je kunt er
naar toe 'werken'. Het is je eigen weg die je moet volgen om er te
komen. Gelukkig zijn er wegwijzers onderweg, die je kunnen helpen, daar
gaat dit blog over.
Er zijn zoveel ervaringen, je kunt ieder moment van de dag actief
blijven, afgeleid door alles wat er om je heen gebeurd. Soms ga je met
het één mee, dan weer met het ander. Hoe weet je nu waarin je wel mee
moet gaan of wanneer je even afstand moet nemen en terug gaan naar die
aanwezigheid, wachtend tot er zich weer iets nieuws voordoet? Over het
algemeen laten we ons veel te veel meeslepen, dus is het bijna altijd
zinvol een stapje terug te doen. Dan komt er vanuit het aanwezig zijn
vanzelf weer iets naar boven dat voor jou is bedoeld.
Je herkent het zinvolle aan het gevoel dat je erbij hebt. Je wordt er
blij van. Als het goed voelt is het vaak ook goed om te doen. Dat gaat
heel snel, op het eerste gezicht weet je vaak heel goed hoe het zit.
Voordat je er over na gaat denken, weet je het eigenlijk al. Je denken
gebruik je dan om je gevoel te controleren. Je eerste indruk is goud waard.
Dit is met alles zo, bijvoorbeeld met een gedachte om even boodschappen
te doen. Kwam die uit het niets en past het, doen! Niet nadenken, 'ik
heb nu geen zin' of 'ik moet eerst iets anders'. Dat zijn denkpatronen
die weerstand opwerpen. Probeer bij het eerste gevoel te blijven en ga
ervoor. Je gaat boodschappen doen. En in de winkel gaat het hetzelfde,
wat zal ik eten vanavond? En meteen is daar het antwoord, ook doen! Niet
nadenken, 'maar dan moet ik heel lang koken' of 'daar heb ik geen zin
in', blijf bij je gevoel en je doet wat nodig is op het moment. Totdat
de handeling voorbij is, dan neem je weer afstand.
Vertrouw op dat gevoel. Als je alleen aanwezig bent, dan is dit de stem
van je zelf die voortkomt uit de stilte. Je handelt dan niet meer als
reactie op wat er om je heen gebeurd, maar op basis van je eigen
achterliggende wens.
Het is niet makkelijk altijd de juiste keuze te maken. Naast je gevoel
is er je verlangen en afkeer van de dingen. Je gevoel kan je iets anders
ingeven dan je verlangen op dat moment. Verlangen of afkeer komt voort
uit jouw oordeel en reactie op ervaringen. Daar is je 'persoon' aan het
werk, gebaseerd op jouw conditionering. Deze 'persoon' kun je met een
concentratie oefening leren begrijpen. Je kunt je oordeel en reactie
observeren. Een concentratie oefening is de belangrijkste stap richting
meditatie en het komen tot jezelf.
Je kunt dit al. Want als je iets leuk vindt, een hobby hebt, of iets
doet waar je je even lekker door voelt, dan ben je al de verbinding met
jezelf aan het maken. Sommige mensen hebben dit met hardlopen. Door het
ritme van het lopen blijft de hardloper geconcentreerd op het lopen. Er
zijn even geen gedachten aan andere dingen, alleen lopen. Anderen hebben
deze focus als ze een puzzel doen, dan zijn ze zo geconcentreerd naar
het zoeken van de oplossing van de puzzel, dat ze even de omgeving
vergeten en dan kunnen ze zo maar uren bezig zijn. De tijd vliegt,
zeggen ze dan. Je kunt ook op je werk in een soortgelijke toestand
komen. Je werkt aan een bepaalde opdracht en het lijkt vanzelf te gaan,
in een 'flow' komen wordt dat genoemd. En hoe vaak hoor je niet dat de
beste ingevingen bij iemand binnenkomen als hij onder de douche staat of
even met iets anders bezig was. Op zo'n moment wordt alles even opzij
gezet, dan worden de gedachten even stil en kan het gevoel naar boven
komen. Dit zijn situaties die spontaan opkomen, hoe mooi zou het zijn
als je je hier bewust van wordt en ieder moment terug kan gaan naar de
stilte!
Er zijn een aantal eigenschappen die je kunt ontwikkelen om het jezelf makkelijker te maken. Let op als je in de volgende situaties komt, probeer dan eens een stapje terug te doen en te kijken wat goed is om te doen in het moment.
We kunnen alles zelf uitzoeken en verzinnen, maar dat hoeft gelukkig
niet. We hoeven niet het wiel zelf uit te vinden, er zijn anderen die
dit voor ons hebben gedaan, daar kunnen we van leren. We kunnen de
voetstappen van andere volgen op delen van onze weg. Dit zijn een aantal
leraren die ons helpen op het pad.
De Boeddha wijst ons op de ware aard van ons bestaan, namelijk dat alles
vergankelijk is, hij noemt dat 'anicca'. Hij geeft aan dat de 'persoon'
niets anders is dan een concept wat we gebruiken om onszelf te benoemen.
Maar let op, hecht er geen waarde aan! Er is geen intrinsieke ‘ik’ te
vinden. De ‘ik’ zit even in je gedachten, maar in je volgende gedachten
is je ‘ik’ alweer verdwenen. Deze vergankelijkheid levert niets als
ellende op, hij noemt dat 'dukkha'. Het pad, de middenweg, dat hij
ontdekt heeft om uit de ellende te komen is het beste te verwoorden als:
"Rust in mezelf ervaren, vreugde en geluk, vrij van verlangen en
immorele gedachten, dat is het pad. Zelfs de plezierige sensaties die
door dit geluk opkomen hebben geen invloed op mijn geest, want naast
geluk bewaar ik gelijkmoedigheid, en ben ik aandachtig en volledig bewust."
Yogananda geeft een heldere uitleg van de werkelijkheid in zijn
commentaren op de 'Bhaghavad Gita' en 'The second coming of Christ'. Hij
beschrijft het kosmisch bewustzijn als bron van alles en noemt dat
‘divine’, God. Van daaruit ontstaat het individu door middel van
kosmische energie, in de vorm van licht en geluid. Dit noemt hij het
super bewustzijn en christus bewustzijn. Dit geeft het einde van het pad
aan dat wij bewandelen. In diepe meditatie en samadhi zijn wij dit super
bewustzijn, een reflectie van het kosmisch bewustzijn.
De diepere betekenis wordt uitgelegd als het gevecht tussen ‘King Ego’
en ‘King Soul’. Waarbij Ego staat voor ons verlangen naar zintuiglijke
sensaties (de 'persoon') en Soul staat voor het super bewustzijn waaruit
wij bestaan. Dit gevecht vind plaats op drie niveaus.
Er is maar één stilte, één plek, waar iedereen rust kan vinden. Maar het
pad er naar toe is voor iedereen anders. Een ieder heeft zijn eigen
'persoon' gecreëerd, heeft zijn eigen beeld van de werkelijkheid, zijn
eigen manier waarop hij de wereld ervaart. Het ontdekken van jezelf is
niet iets leren, want de stilte kennen we allemaal. Het is juist het
afleren van onze eigen oordelen en reacties, waardoor de stilte vanzelf
naar boven komt. Alleen wij zelf weten waar onze verlangens en afkeer
liggen en weten wat we aan moeten pakken. Daarvoor is moed nodig, durf
je jezelf recht in de ogen te kijken? Wij kunnen je daarbij helpen,
geven handvatten en concentratie- en andere oefeningen om je eigen weg te bewandelen, gebaseerd
op onze eigen ervaring en op verhalen van leraren die ons voor zijn gegaan.
Lees meer BOE blogs
Neem contact op
Ga naar www.bamboehuis.amsterdam